Ce mai e interesant (științific vorbind) prin librăriile românești (și nu numai)

Un simplu semnal de carte, început mai devreme și terminat (devine deja o tradiție) în vacanța sărbătorilor de iarnă.

N-o să mă refer neapărat la cărți apărute în limba română: despre două din ele (cea a lui Piergiorgio Odifreddi și cea a lui George Lakoff & Mark Johnson ) v-am povestit deja aici pe blog. Altele (mai ales cele de la editura Humanitas) beneficiază de difuzare/publicitate adecvată, șansele să le fi întâlnit prin librării sunt destul de mari. Voi vorbi despre cărți citite (cu mai multă sau mai puțină atenție) în 2023, unele cu care s-ar putea să nu vă fi întâlnit, și despre care cred că merită să aflați:

  1. Eric Kandel „Epoca inconștientului. Explorarea inconștientului din Viena anilor 1900 până în zilele noastre”, Editura Polirom (2023). Eric Kandel este medaliat Nobel pentru medicină (în anul 2000). L-am „întâlnit” (în perioada în care eram în America) prin intermediul splendidei serii de interviuri a lui Charlie Rose, alături de care a realizat o serie de emisiuni despre creier (disponibile și acestea online). Cartea lui Kandel (apărută în engleză în 2012 și, în traducere, la Polirom în 2023) este interesantă și prin altceva: contribuie la istoria intelectuală a orașului Viena la începutul secolului 20, un subiect care îmi place, din motive (Godel, etc) destul de evidente.
  2. Silviu Rogobete, Emanuel Copilaș (editori). „Educație pentru societate. In memoriam Robert Reisz”, Editura Universității de Vest din Timișoara, 2023. Ronni Reisz e unul din oamenii interesanți (plecat dintre noi prematur) pe care i-am întâlnit în perioada în care am locuit în Timișoara. Informatician la bază, a migrat spre Științe Politice. Nu cred că e foarte cunoscut publicului românesc (cu excepția, evidentă, a comunității de științe politice). Eu îi datorez multe conversații interesante. De exemplu despre ideile lui Niklas Luhmann (și importanța lor în înțelegerea dinamicii sociale) am aflat de la el.
  3. Mark Granovetter. „Societate și economie. Cadru și principii teoretice”. Editura Art, 2023. Întâlnirea cu cartea asta a reprezentat una din surprizele plăcute ale anului 2023 (nu știam – și nu știu încă mare lucru – despre editura Art, evident nu mă așteptam să publice așa ceva). Mark Granovetter, sociolog și profesor la Universitatea Stanford, este unul din părintele aplicării metodelor bazate pe rețele sociale în sociologie (conceptul de „weak ties” îi aparține).
  4. Paul Smaldino „Modeling Social Behavior: Mathematical and Agent-Based Models of Social Dynamics and Cultural Evolution„, Princeton University Press, 2023. Nu m-am putut abține să includ (încă) o carte de specialitate într-o listă de lecturi de popularizare (la drept vorbind și cea a lui Granovetter e una „serioasă”). Motivul e simplu: cartea lui Smaldino (n-a apărut încă în Europa, eu am comandat-o de pe Amazon-ul american. Evident, o puteți comanda electronic, sau găsi pe net :-)) e ușor de citit pentru cititorul avizat, practic se citește ca o carte de popularizare. E manualul pe care vi-l recomand dacă vreți să învățați despre simulări sociale multiagent (și nu numai).
  5. Toby Walsh. „Faking it: Artificial Intelligence in a Human World”. Flint, 2023. Cu Toby Walsh (profesor de informatică la Universitatea din New South Wales, Australia) v-am mai făcut cunoștințâ în aceste pagini. Cum v-am mai spus, prefer cărți despre Inteligența Artificială (povestea științifică pasionantă a zilelor noastre) scrise de profesioniști în domeniu. Toby Walsh (alături de Judea Pearl, Melanie Mitchell, Stuart Russell, Michael Wooldridge) este unul dintre aceștia. Cartea lui are meritul că nu se lasă pradă senzaționalismului (într-un domeniu în care acesta trece, pe alocuri, în zilele noastre de orice limite rezonabile).
  6. Karl Sigmund. Games of Life: Explorations in Ecology, Evolution and Behavior. Despre cartea asta (a cărei primă ediție o am, în format fizic, de la începutul anilor 2000) v-am mai povestit (cu entuziasm), nu am nimic de adăugat la ce-am scris atunci. Mă mărginesc să vă anunț că ediția a doua a cărții poate fi cumpărată în România (dacă sunteți norocoși o puteți găsi chiar în librării, eu am văzut una recent).
  7. Karl Sigmund. The Waltz of Reason: The Entanglement of Mathematics and Philosophy. Basic Books, 2023. De data asta este vorba de o surpriză/nouă apariție chiar și pentru mine, una pe care (la momentul când vă scriu) n-am terminat-o de citit. Pare o carte de popularizare (la propriu), nu una de teoretizări filosofice despre matematică și filosofie (deși premiza cărții, că există o legătură strânsă între cele două domenii, îmi place mult).
  8. John Stillwell. Reverse Mathematics: Proofs from the Inside Out. Princeton University Press 2019. „Matematica inversă” (domeniu al logicii despre care trebuie să vă povestesc mai multe cândva) pleacă de la următoarea întrebare naturală: care e sistemul minimal de axiome în care putem demonstra un anumit rezultat matematic ? E un domeniu al logicii în care nu lucrez, dar cu care m-am intersectat și despre care voiam să știu mai mult. Cartea lui Stillwell răspunde perfect acestei dorințe.
  9. Nick Chater. The Mind is Flat: The Illusion of Mental Depth and The Improvised Mind. Penguin Books, 2019 (apărută inițial, cu un subtitlu ușor diferit, la Yale University Press). Anul trecut vă spuneam că îmi doresc să citesc o carte a lui Nick Chater. Paradoxal, s-a dovedit că îmi place chiar mai mult o altă carte mai veche a aceluiași autor, deși nu m-am decis încă dacă mă las convins sau nu de argumentele sale, și care sunt implicațiile acestor argumente pentru modul în care facem Inteligență Artificială.
  10. Robert Axelrod. A Passion for Cooperation: Adventures of a Wide-Ranging Scientist. Michigan University Press, 2023. Robert Axelrod a devenit binecunoscut datorită cărții sale The Evolution of Cooperation. Cartea de față este o (interesantă) autobiografie intelectuală a autorului.
  11. Murray Gell-Mann, George Johnson „The Quark and the Jaguar: Adventures in the Simple and the Complex”, George Johnson „Strange Beauty: Murray Gell-Mann and the Revolution in Physics”. Două cărți mai vechi de/despre Murray Gell-Mann (fizician medaliat Nobel cu care am avut privilegiul să stau de vorbă atunci când locuiam în Santa Fe New Mexico și participam la seminarii științifice la Santa Fe Institute) reeditate în 2023 de Santa Fe Institute Press. Nu le-am cumpărat (dețin primele ediții, și am primit gratis de la SFI Press un pdf al uneia din cele două cărți) dar vi le recomand cu căldură: Gell-Mann a fost o figură fascinantă, iar prețul celor două cărți este unul accesibil chiar și unui român.

Lasă un comentariu