O mărturie istorică extraordinară

Voi, cei care mă citiți de mult timp, vă amintiți probabil că:

  1. Sunt informatician
  2. Am lucrat opt ani de zile la Los Alamos National Laboratory.

Azi vreau să vă vorbesc de o mărturie istorică excepțională care leagă cele două propoziții. Nu, nu are legătură direct cu bomba atomică și filmul Oppenheimer, despre care n-am apucat să scriu aici (pe scurt: nu prea mi-a plăcut; vă recomand mai curând cartea, pe care am cumpărat-o zilele trecute la un preț foarte rezonabil de la „Cărtureștiul în engleză” de lângă Universitate).

În 1976 a avut loc la Los Alamos o conferință dedicată istoriei informaticii. Cum puteți intui, au vorbit la acea conferință o mulțime de „nume mari”. Evident, având în vedere contextul istoric, ce se prezintă la conferință era limitat la „blocul vestic”, cel de est nu era reprezentat. Dar și așa, interesul istoric este excepțional.

De vreun an de zile, prin grija Computer History Museum, videoclip-urile de la acea conferință sunt disponibile gratuit pe youtube. Așa că, dacă doriți să-i vedeți (între alții) pe Metropolis (despre primul calculator, deși nu primul „general purpose”, MANIAC, creat la Los Alamos), Backus (cel cu notația Backus-Naur), Dijkstra, Konrad Zuse (despre începuturile informaticii în Germania), Aad van Wijngaarden (m-am întâlnit cu ale sale „gramatici cu două nivele” pe la începuturile carierei științifice), Garrett Birkhoff (matematicianul), Edsger Dijkstra , Donald Knuth (nu mai trebuie să adaug nimic :-)), sau Stanislaw Ulam (despre John von Neumann și interacțiunea dintre matematică și informatică), o puteți face cu un singur click.

Enjoy !

Lasă un comentariu