Anul meu

Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când mă gândesc la anul ce stă să treacă, parcă-mi saltă şi acum inima de bucurie 🙂

Pe scurt: a fost un an bun, posibil cel mai bun an de-al meu de până acum, incluzând perioada in care am lucrat in America. M-am intors de acolo pariind că pot realiza mai multe (profesional)  dacă am un pic de linişte pe plan personal, linişte pe care o pot obţine acasă.  E primul an în care am început să câştig pariul făcut cu mine insumi. 

Când spun că a fost un an bun nu mă refer neapărat la schimbările din situaţia mea personală (deşi este evident că faptul că anul meu bun s-ar putea să nu fie complet independent de aceste schimbări :)).

In mod evident, pentru anul meu bun nu e „de vină” onor guvernul, care a reuşit performanţa să finanţeze granturile de cercetare IDEI la cel mai mic nivel de până acum (finanţarea suplimentară, venită tardiv – in noiembrie – nu imi poate schimba aprecierea: in ritmul ăsta nu poţi planifica nimic serios – de exemplu trimiterea spre publicare a unei lucrări la o conferinţă, cel mult acoperirea unor găuri din buget pentru care nu eşti responsabil). Nici vreun premiu pentru cercetare (n-am luat aşa ceva). Despre ghinionul ca o propunere de grant la care am contribuit să fie descalificată din motive „tehnice” (= legate de conectivitatea internet şi inrudite)  nici nu vreau să imi mai amintesc 🙂

Şi atunci de ce a fost aşa de bun 2015, profesional vorbind, pentru mine ?

Pe scurt: am reuşit să duc la capăt multe proiecte, unele incepute (cu mult-mult) inainte.

Cum am mai scris: mi-am obţinut abilitarea. Subiectul ăsta va deveni, probabil, mai important in viitorul apropiat, deocamdată nu simt o diferenţă prea mare … cam ca şi cu statutul personal 🙂

Am publicat trei lucrări in proceedings-urile unor conferinţe: ICALP, CPM, LATA. Dacă ICALP e o conferinţă de top iar CPM una respectabilă, chiar şi de lucrarea acceptată la LATA (va fi prezentată in martie 2016) m-am bucurat, şi nu imi pare rău că „n-am publicat-o mai bine”: când impreună cu tine au lucrări acceptate Rajeev Alur, Nicole Schweikardt, Xiaotie Deng, Maxime Crochemore, Johann Makowsky, Orna Kupferman nu cred că mai ai ceva de demonstrat, cel puţin celor care gândesc şi au curajul judecăţilor de valoare, neghidându-se  orbeşte după indicatori pur cantitativi.

Dacă mai adaug faptul că temele acestor lucrări  (complexitatea demonstraţiilor Frege, secvenţe heapable şi sisteme interactive de particule, algoritmi de aproximare pentru funcţii submodulare) nu sunt deloc unele tipice pentru informatica teoretică românească, mi se vor inţelege, poate, motivele de mulţumire.

Am publicat  (alte) lucrări in trei reviste: Theoretical Computer Science, Scientific Annals of Computer Science, precum şi un articol de matematică pură intr-un număr dedicat lui Solomon Marcus al Analelor Universităţii din Bucureşti – Informatică. Vă vine sau nu să credeţi, rezultatele publicate in lucrarea ultim menţionată existau (in formă preliminară) in teza mea de … licenţă (sub conducerea domnului profesor Marcus) din 1994 ! A fost haios să incerc să mă „reconectez”, după 21 de ani, la  domeniul analizei reale (unul pe care il  părăsisem odată cu plecarea la doctorat).

Intr-o perioadă in care am fost aproape lipsit de finanţare, am reuşit să particip la cinci conferinţe/workshop-uri: DACS, CPM, Peripatetica, SYNASC şi seminarul Timişoara-Szeged pe care l-am organizat. Ba, dacă mă gândesc bine am participat chiar la … şase 🙂 [la o conferinţă de chimie am fost doar persoană insoţitoare, o premieră pentru mine]. Dacă SYNASC a fost in nota obişnuită, poate o idee ceva mai „obosit” (deşi in continuare la un nivel ştiinţific OK), celelalte conferinţe chiar mi-au plăcut. Cel puţin in informatica românească un anumit gol uman, existent pe la inceputul anilor 2000 e (mi se pare) pe cale să se umple.

Am fost in comitetul  de program/organizare la patru conferinţe: MCU, DACS, SYNASC, Workshop-ul Timişoara-Szeged.

Faptul că predau (in primul semestru) un curs nou la master m-a obligat să invăţ eu insumi unele lucruri noi, precum  programarea in limbajul Julia, sau rezolvarea practică a problemelor de optimizare liniară cu Pulp/JuMP/Gurobi. Am aflat anul acesta câteceva şi despre „separation oracles” sau  formulări extinse pentru probleme de programare liniară. Nu sunt singurele subiecte noi pentru mine: Lista temelor care m-au interesat anul ăsta e mult mai lungă şi eclectică. Nu, nu v-am povestit nimic; n-am vorbit de exemplu,  despre „expanding simplicial complexes” (subiectul unui curs ţinut de  Alex Lubotzky şi Gil Kalai,  ale cărui videoclipuri le-am urmărit in parte in 2015). Despre sisteme de particule de tip Hammersley şi secvenţe „heapable” încă îmi propun să vă povestesc la un moment dat.

Recunosc: poate şi ca urmare a eforturilor descrise mai sus, blogul a fost cumva neglijat: nu v-am vorbit despre multe lucruri despre care aş fi vrut (situaţie pe care sper să o indrept in anul care vine). Nu am comentat cartea lui Daniel David (apariţie editorială notabilă  in 2015, pe care însă, sincer,  am lăsat-o in lista pentru lecturi a anului viitor). Nici n-am terminat recenzia pe care mi-am  propus-o să o fac  traducerii in limba română a cărţii lui Douglas Hofstadter „Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid”, apărută in 2015 la Humanitas.

Sfârşitul de an mă găseşte la munte. Mulţumesc in primul rând celor dragi (care mi-au stat prin preajmă), mulţumesc colegilor şi coautorilor mei. Nu in ultimul rând vă mulţumesc vouă, celor care imi acordaţi câteva minute din atenţia voastră. Să ne intâlnim cu bine intr-un an chiar mai bun decât 2015 !

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Anul meu

  1. flmanea zice:

    La multi ani! Cel putin la fel de buni 🙂

Lasă un răspuns

