Șapte cărți de informatică teoretică (?) pe care aș dori să le cumpăr (și mai multe prezentări video)

[textul de mai jos a fost scris in decembrie 2013. L-am programat să apară azi in timp ce „meșteresc” la ceva inrudit, definitivarea unei lucrări științifice pentru o conferință 🙂 ]

Noi cei care ne ocupăm cu știința nu suntem neapărat ocoliți de genul de iraționalitate manifestat prin cumpărături „din impuls”. In cazul meu e vorba (și) despre cărți: un fapt incontestabil este că am cumpărat prea multe cărți de specialitate față de cât pot citi.

Despre acest fel de iraționalitate vă voi vorbi in continuare 🙂 Despre cinci șapte cărți pe care nu le am in bibliotecă și pe care pe care aș  dori să mi le cumpăr anul ăsta. Nu le listez aici pentru a le primi cadou 🙂 Mai curând m-am gândit că v-ați putea forma o imagine in felul acesta despre (unele din) interesele mele știintifice curente.

1. Maurice Herlihy, Dmitry Kozlov, Sergio Rajsbaum „Distributed Computing Through Combinatorial Topology„, Morgan Kauffman 2013/14.

Maurice Herlihy a primit premiul … Gödel 🙂 pentru articolele sale in care aplică topologia algebrică in studiul algoritmilor distribuiți. Un subiect despre care de multă vreme am visat să știu mai multe … Există un curs video pe youtube, pe care (in mare parte) l-am urmărit. Acum am și un manual pentru acest subiect. Cu atât mai interesant este și faptul că Dmitry Kozlov, care a scris această carte, este printre autori.

2. Bernd Gärtner, Jiri Matousek „Approximation Algorithms and Semidefinite Programming„, Springer Verlag

O carte, cum spune și titlul, despre algoritmi de aproximare și programare semidefinită. Spre deosebire de celelalte pe aceasta sunt sigur că o voi avea … pentru că m-am angajat să o recenzez pentru SIGACT News. Dacă vă pricepeți la informatică teoretică (și engleză) poate n-ar strica să aruncați o privire pe lista de cărți oferite pentru recenzie de Bill Gasarch.

3. Ryan O’Donnell „Analysis of Boolean Function„, Cambridge University Press, va apărea in cursul lui 2014.

Despre analiza Fourier a funcțiilor booleene am mai adus vorba in contextul metodelor de votare. Metodele astea se folosesc, de exemplu pentru a arăta (a făcut-o Friedgut) că problema k-SAT are o tranziție de fază (eng. sharp threshold). De aici (și nu numai) interesul meu.

Ryan și-a publicat mai intâi cartea pe blog. Există și un curs asociat, cu prezentări video. O carte care merită avută in bibliotecă.

4. James Oxley „Matroid Theory„. Oxford University Press, USA; 2 edition (April 22, 2011)

Un volum  mai vechi. Apare pe listă datorită interesului meu de dată recentă pentru structuri de tip matroid in jocuri cooperative/optimizare submodulară.

Evident  [ 🙂 ] există un curs video despre matroizi pe youtube, ținut de Federico Ardila.

5. Jakob Jonsson „Simplicial complexes of graphs„, Springer Verlag 2007.

Un volum din seria Lecture Notes in Mathematics, cumva complementar cărții lui Dmitry Kozlov de care am amintit mai sus. Din moment ce am admis că mă interesează teorema Kneser-Lovász, evident că mi-o doresc … 

6. Afra Zomorodian „Topology for computing„. Cambridge University Press 2009.

Dacă volumele lui Herlihy et al./Jonsson aplica topologia algebrică la probleme teoretice, de data asta e vorba despre o carte care tratează aceleași noțiuni dintr-o perspectivă algoritmică/cu orientare spre „practică”.

Care ar fi aceste aplicații practice ? De exemplu analiza datelor: puteți vedea cum se face asta din acest curs video pe youtube.

7. Audrey Terras „Zeta functions of graphs„. Cambridge University Press 2013.

Reverența pe care o fac in lista mea matematicilor pure. Sincer, matematicianul ratat care sunt nu poate explica in mod coerent la ce i-ar folosi să invețe despre funcțiile zeta pe grafuri finite. Poate pentru că a aflat despre aceste lucruri dintr-o prezentare a lui Audrey Terras, din ale cărei alte cărți a invățat câteceva despre analiza Fourier pe grupuri finite. Și pentru că pare „fundamental” (fără să poată argumenta clar de ce).

Evident lista de mai sus este „biased”: din ea lipsesc cărțile pe care le am deja in bibliotecă și pe care mi-aș dori să le citesc anul ăsta 🙂 De exemplu lipsesc cărțile de teoria jocurilor/rețele sociale. Realitatea e că la subiectul ăsta [cărți pe care mi-aș dori să le citesc] … nici nu vreau să mă gândesc, necum să vă vorbesc 🙂

Voi ce v-ați dori să cumpărați/citiți ?

Acest articol a fost publicat în cărți. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

