Despre premiile Ad-Astra

După cum s-ar putea să fi aflat asociația Ad-Astra, al cărui membru sunt, a decis să acorde niște premii anuale pentru cercetare științifică. Doresc pe această cale să spun câteva cuvinte despre ele. Mai ales că (regulamentul nu mă impiedică să dezvălui acest lucru) sunt membru al comisiei de acordare a premiilor in domeniul matematică-informatică.

In primul rând o clarificare de ordin personal: am avut rezerve față de oportunitatea acordării acestor premii, m-am abținut când s-a supus la vot instituirea lor. Cu atât mai puțin mi-am dorit să fiu membru al comisiei de acordare – am acceptat până la urmă la insistențele unor oameni pe care ii respect – cum respect și entuziasmul colegilor față de idee.

Acestea fiind spuse

1. Premiile nu au vreo conotație politică, legătură cu Daniel Funeriu, etc.

Apelul actual pune in practică o idee mai veche avansată, din câte știu¸acum mai mulți ani de  Liviu Giosan, un om suficient de critic in ultima vreme la adresa lui Daniel Funeriu și fără simpatii politice evidente.

2. Premiile nu afirmă (implicit) faptul că am fi mai buni decât alții, cei mai buni cercetători români, sau ceva elitist de genul ăsta.

Eu cel puțin nu gândesc așa – pot numi dacă doriți destui cercetători români in informatică mai buni ca mine. Pot afirma același lucru despre mulți dacă nu cumva toți dintre colegii implicați.

3. Premiile nu sunt acordate direct de membrii Ad-Astra.

In fiecare comisie (care grupează mai multe domenii cât de cât inrudite) există de regulă un singur membru Ad-Astra, cu rol de secretar, alături de alți patru sau mai mulți membri. Aceștia din urmă sunt aleși, evident, la propunerea membrilor organizației dar e vorba personalități independente, multe din ele cu cariere de excepție in străinătate, care au acceptat să jurizeze premiile.

Nu pot incă publica componența comisiei matematică-informatică pentru că este posibil ca ea să nu fie incă una definitivă: regulamentul prevede inlocuirea unui membru al comisiei in măsura in care apare o aplicație care să-l pună in postura de conflict de interese. Un astfel conflict e indus de relații de mentorat, de rudenie sau de statutul de colaborator științific al candidatului in ultimii 5 ani.

4. In fine o afirmație despre comisia din care fac parte: principalii responsabili pentru evaluarea propunerilor din domeniul matematicii (pure) vor fi membrii comisiei care au acest profil. Cu alte cuvinte nu mă voi folosi de calitatea de membru Ad-Astra pentru a-mi impune opiniile in fața unor oameni evident mai calificați decât mine. Nici nu vom lucra cu indicatori scientometrici – judecata de valoare a comisiei e cea care contează.

Alegerea sper să fie una inspirată – de fapt am incredere că va fi – și vă invit să trimiteți nominalizările voastre pentru această primă ediție. Regulamentul il găsiți aici.

Acest articol a fost publicat în politica_ştiinţei, Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

