Un cadou de Crăciun: Jon Elster in limba română

ne-a fost oferit recent de editura All. Volumul sociologului norvegian costă (deloc puțin) 70 de lei. Eu l-am găsit la Humanitas Cișmigiu. Il puteți cumpăra  mai ieftin de pe elefant.ro sau alte site-uri similare.

Fiind vorba de  o carte pe care abia mi-am luat-o nu vă pot face o recomandare in completă cunoștință de cauză. Totuși, dacă sunteți curioși de ce un informatician cu preocupări eclectice (cum sunt eu) ar putea fi entuziasmat de apariția unei cărți aparținând unui autor cu notorietate tinzând spre zero in publicul general-educat din România , citiți mai departe.

Pe scurt, răspunsul la intrebarea de mai sus este următorul: ca informatician interesat de domeniul simulărilor sociale (domeniu in care grupul in care am lucrat la Los Alamos a avut contribuții semnificativeam intuit destul de repede faptul că dezvoltarea și utilizarea adecvată a unor  tehnologii de acest fel este departe de a fi o problemă care să țină doar de informatică. Am incercat să imi găsesc in imensa și destul de confuza (pentru mine) literatură sociologică câteva repere relevante pentru problemele care mă motivau. Le-am găsit in general intr-o zonă teoretică a sociologiei numită sociologie analitică, una centrată pe explicarea fenomenelor sociale prin recursul la argumente cauzale bazate pe mecanisme sociale. Jon Elster este unul din autorii  pe care i-am descoperit pe calea asta. Cititorul interesat poate afla mai mult despre sociologia analitică din cărțile lui Peter Hedström Dissecting the Social: on the principles of analytical sociology și Social Mechanisms: An Analytical Approach to Social Theory, din volumul (editat de Pierre Demeulnaere) Analytical Sociology and Social Mechanisms sau din recenta Oxford Handbook of Analytical Sociology. Pentru matematician aceste lecturi sunt incitante din mai multe motive:

  • sociologia analitică incearcă să vorbească despre fundamentele teoretice ale științelor sociale; cu alte cuvinte matematicianul lector va regăsi o inclinație spre sinteză teoretică, una care evident ii e dragă 🙂
  • același matematician lector se va regăsi in relativa claritate a limbajului folosit de sociologii analitici (comparativ cu alți sociologi cu renume)
  • in sfârșit sociologii analitici utilizează concepte aflate intr-un stadiu pre-formal, dar care lasă loc matematizării: explicațiile cauzale bazate pe mecanisme sociale folosesc de multe ori, de exemplu, diagrame bazate pe grafuri orientate. Senzația pe care o ai citind literatura respectivă este că e vorba de un domeniu  care „plânge” după formalizare 🙂

*

Explaining social behavior: more nuts and bolts for the social sciences” (titlul original al cărții apărute in traducere la editura All) este o ediție substanțial revizuită (din câte afirmă autorul) a unui volum apărut in 1989 (și pe care l-am adus cu mine din America). Cum am spus, n-o să-l recenzez acum (pentru o opinie critică, una  foarte competentă după părerea mea, citiți ce a scris Herbert Gintis pe amazon.com). O să mă mărginesc să spun că volumul nou apărut se deschide cu un capitol care discută rolul explicației bazată pe mecanisme (capitol pe care mă bucur să-l văd in limba română). Mai puteți citi capitole despre gândire și fenomenele psihologice relevante pentru acțiunea imperfect rațională (motivații, interesul personal și altruismul, credințe, emoții), despre acțiune (și modelul teoretic al acțiunii – in sociologie – bazat pe dorințe și oportunități), despre alegere rațională și comportament. Ca și despre interacțiunea socială – cu diversele ei  aspecte precum consecințe neașteptate, comportament strategic și modele bazate pe teoria jocurilor, incredere, norme sociale, acțiune colectivă, organizații și instituții.

*

Capitolul-concluzie al cărții lui Elster se intitulează: este posibilă știința socială ? Răspunsul meu la această intrebare este unul evident optimist 🙂 Cu mențiunea că viitoarea teorie va fi (după mine) și mai analitică, bazată pe modele matematice și computaționale, pe modele și analize provenite  din analiza big data :), și care vor permite in sfârșit realizarea unor simulări sociale care să fie mai mult decât un soi de SimCity pentru informaticieni. … Totul ancorat, evident, intr-o solidă tradiție sociologică precum cea exemplificată de volumul de față … But you kind of knew that anyway 🙂

Tuturor cititorilor acestui blog sărbători fericite.

Acest articol a fost publicat în pseudo_recenzii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

