Cea mai simpatică ilustrare a aritmeticii modulare pe care am văzut-o vreodată

Enjoy !

Acest articol a fost publicat în popularizarea_ştiinţei. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Cea mai simpatică ilustrare a aritmeticii modulare pe care am văzut-o vreodată

  1. Liviu Ornea zice:

    Sigur, e frumos.Dar tot nu pricep la ce ajută acest model pentru a înțelege (și reține) că 7×8=56.
    În plus, din păcate, modelul acesta servește de introducere unor platitudini care nu cred că ar fi avut ce căuta într-o prezentare TED.

    • gabrielistrate zice:

      Păi o problemă pe care o avem cu predarea matematicii e că de multe ori nu se adresează simțurilor. E abstractă, distantă, nu provoacă nicio emoție.

      Modelul ăsta nu iși propune să te ajute să reții tabla inmulțirii. Cel puțin așa il ințeleg eu. Ci mai curând să reții „prin asociere”, legând-o de emoția (vizuală) pe care (mie cel puțin) mi-au provocat-o panglicile respective.

      In privința TED nu sunt complet de acord. TED inseamnă „Technology, ENTERTAINMENT, Design”, si sunt destule prezentări TED care sunt frivole. E OK să fie așa, nu e vorba până la urmă de o conferință științifică.

      Ce mi-a plăcut mie la prezentarea respectivă e lipsa de formalism și comunicarea empatică cu audiența, un domeniu in care noi românii cam suferim.

      Da, e important ce spui, dar și aici am o ierarhie: cel mai grav e să spui prostii cât casa in articolele „serioase”, la fel și in articolele de popularizare. Cu comunicarea orală sunt mai ingăduitor dacă nu e agresiv-militantă și arată un minim de efort și ștință in a capta bunăvoința interlocutorului.

      Numai bine.

      P.S. Surprinzător, poate, pentru mine ? In spatele omului rațional, și poate timid-reținut, cel care scrie pe blogul ăsta și pe care l-ai cunoscut se ascunde o personalitate ușor histrionică, una care și-a invățat bine lecția de la americani și se simte bine „jucând teatru” in fața unei audiențe 🙂 S-a intâmplat să fiu intr-o perioadă in care exuberanța asta nu e prea vizibilă. Dar ea există incă …

      • Liviu Ornea zice:

        Păi, eu n-am nimic cu histrionismul, dimpotrivă 🙂 Mă irită doar situațiile în care cineva joacă teatru și nu spune nimic. În prezentarea asta, mi s-a părut că e vorba despre un nimic drapat frumos și sensibil.

  2. gabrielistrate zice:

    Te pricepi mai bine la teatru ca mine 🙂 … Eu sunt parcă mai ingăduitor, vorbitoarea are vreo 24 de ani, n-a transmis nimic „rațional”, doar o senzație. Până la urmă cred că vrea să comunice (fără să o articuleze prea bine) ceva de genul „matematica poate fi frumoasă, și legată de experiența noastră directă”, mesaj care n-are cum să nu-mi fie simpatic in noianul de negare a științei și matematicii din partea societâții noastre. Cred că tu ești mai protejat de asta, având in vedere că predai la studenți de la matematică pură, „informaticienii” mei (de orientare foarte politehnistă) nu știu formula pentru {{m}\choose {n}} și se revoltă față de orice matematic.

    Până la urmă nu știu cum e mai bine: să ai oameni „de modă veche” care predau matematica de gimnaziu/liceu „serios” sau oameni dintr-ăștia, care comunică poate superficial dar „drâguț” (precizez: nu e cazul prezentatoarei, ea nu e profesor) ?

    Chiar dacă pentru oameni ca noi prima alternativă e mai potrivită, cred că mai mulți copii ii câștigi (sau măcar nu-i indepărtezi, până in momentul in care pot asimila lucrurile importante) așa. Care sunt mai importanți ? Grea dilemă …

    Numai bine.

  3. gabrielistrate zice:

    Și mai e și o remarcă in contextul TedX-IFIN despre care discutaserăm recent …

Lasă un răspuns

