Când ne putem considera matematicieni ?

Dupã cum v-aţi dat probabil seama tind sã ignor (cât e posibil) „România de la televizor”. Nu o pot face complet, citesc presã, am totuşi televizor :), insã in general nu pun pasiune in disputele momentului. De cele mai multe ori temele de discuţie din România mi se par neimportante – prin urmare nu pierd prea mult timp cu ele.

Am ciulit totuşi recent urechile auzind epitetele „olimpic” şi „matematician” asociate numelui Cristian Sima. Numele nu-mi spunea mai nimic – il auzisem, cred, pe la televizor dar atât. Ca fost olimpic (de nivel naţional – la Olimpiada Internaţionalã nu am ajuns, deşi am fost foarte aproape o datã şi am fost de douã ori in „lotul lãrgit”) nu il ştiam. Lucru oarecum explicabil, având in vedere diferenţa de vârstã intre noi. Pe de altã parte acest lucru imi aratã cã nu era vorba de un nume „legendar” cum erau (intre olimpici   şi/sau pentru mine) cele ale lui Martin Weiss, Nicolae Mandache, Louis Funar sau Daniel Tãtaru, ca sã dau câteva exemple.

Sima a putut trece in media şi intre economişti drept matematician. E drept, e absolvent al facultãţii de matematicã (aceeaşi pe care am absolvit-o eu) şi (dacã e sã dãm crezare CV-ului sãu) are un doctorat in matematicã de la Scuola Normale Superiore din Pisa.

Poate fi insã numit cineva cu experienţa de cercetare a lui Sima matematician ? Mai general: când devine cineva „matematician” ?

O cãutare pe MathSciNet, baza de date a American Mathematical Society folositã pentru informare de matematicienii din lumea intreagã nu ne oferã prea multe argumente in acet sens: Sima figureazã drept autor al unui singur articol ştiinţific, publicat in 1983 in Revue Roumaine des Mathematiques Pures et Appliquees. Un articol „de ucenicie”, scris in perioada studenţiei şi tratând o temã de teoria funcţiilor reale bazatã pe o intrebare a profesorului Solomon Marcus. Probabil cã l-aş inţelege destul de uşor – m-am ocupat eu insumi in perioada studenţiei (şi) cu acest domeniu, publicând douã articole in revista americanã Real Analysis Exchange.

CV-ul lui CS mai menţioneazã douã articole, unul in American Mathematical Monthly iar altul in Annuario di Scuola Normale Superiore di Pisa. Cel puţin primul ar trebui sã fie accesibil online – arhiva AMM este disponibilã via JSTOR. Eu nu am reuşit sã-l gãsesc. Se prea poate sã fie doar inabilitatea mea in a-l cãuta. Ceea ce pot concluziona cu destulã certitudine e faptul cã aceste douã articole (dacã existã) nu au avut vreun impact. De altfel American Mathematical Monthly e un fel de „Gazeta Matematicã” de nivel ceva mai inalt, o revistã stimabilã dar care (cu puţine excepţii) nu e dedicatã in primul rând publicãrii unor articole de cercetare.

Cele trei articole incluse de Sima in CV aparţin (judecând dupã titlu) de trei domenii ale matematicii complet diferite, practic fãrã legãturi intre ele. Nu putem vorbi de un program de cercetare coerent, nici mãcar la nivelul unei teze de doctorat in domeniu.

In concluzie: afirmaţia de presã cã Sima ar fi „matematician”, in sensul profesionist al cuvântului, e o exagerare. E vorba de cineva cu certe abilitãţi matematice care insã nu a ajuns matematician profesionist. Dar chiar dacã ar fi ajuns, nu vãd cum eventualele competenţe in domeniul K-teoriei ar fi relevante pentru studiul pieţelor financiare 🙂 Faptul cã lucrul acesta s-a intâmplat poate fi explicat (fãrã a fi scuzabil) prin nivelul (dupã cum am mai argumentat) scãzut de alfabetizare matematicã al „socialilor” de la noi in primul rând, al publicului larg in al doilea.

E vorba pânã la urmã de o problemã (din pãcate) mult mai frecventã in societatea noastrã: judecarea dupã aparenţe şi o relativã inabilitate de a recunoaşte şi aprecia profesionismul intr-ale ştiinţei.

Despre subiecte ceva mai puţin frivole (precum cel ridicat de Bogdan Glãvan, privind rolul matematicii in predicţia economicã) poate cu altã ocazie …

Acest articol a fost publicat în lumea in care trãim. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

