Douã cãrţi: Jackendoff, Amartya Sen in limba românã

Azi vreau sã vã semnalez douã cãrţi – dintre cele pe care nu le gãsiţi chiar peste tot in librãrii. Abia m-am intâlnit cu ele,  ceea ce inseamnã cã nu le-am citit; va trebui sã judecaţi singuri dacã meritã cumpãrate (nu sunt ieftine şi pot sã nu intereseze pe toatã lumea)

*

Ray Jackendoff e lingvist şi profesor de ştiinţe cognitive la Brandeis Tufts – student al lui Chomsky, dar depãrtându-se in parte de ideile acestuia in favoarea unor abordãri semantice. Fost asociat al unei instituţii dragi mie şi autorul unor cãrţi (cumpãrate in perioada când eram in America) pe care le am in camera din care vã scriu 🙂

O idee despre ideile sale vã puteţi face  din aceastã carte „de popularizare”. Sau (pe alte teme ceva mai recente) vizual, de aici.

Pe lângã toate astea Jackendoff e şi un clarinetist serios, interpret – culmea ! – al unui album de muzicã româneascã pentru clarinet şi pian – Marţian Negrea şi Constantin Silvestri pe Amazon.com.

Cum despre Jackendoff clarinetistul nu ştiam prea bine am fost surprins sã-l gãsesc pe cercetãtorul in ştiinţele cognitive tradus in limba românã cu o carte despre o teorie generativã a muzicii tonale – „Chomsky” aplicat la teoria muzicalã. Dacã aş fi fost mai bine informat n-ar fi trebuit  – Jackendoff a fost recent chiar in Cluj, unde a fost fãcut doctor honoris causa la Academia de muzicã „Gheorghe Dima” şi a susţinut un concert 🙂 Ce-i drept eu chiar in perioada respectivã am fost ocupat cu un eveniment internaţional, nu e de mirare cã mi-a scãpat  vizita lui.

Cartea  „O teorie generativã a muzicii tonale” lansatã cu acel prilej o gãsiţi de exemplu aici. Nu sunt muzician – dar am cunoştinţe de bazã (din perioada in care invãţam sã cânt la chitarã) despre cititul unei partituri. Mã intereseazã ştiinţele cognitive. Premize pentru o lecturã interesantã când voi avea timp (nu e cazul pentru moment).

*

Celãlalt autor este Amartya Sen – economist şi filosof. Cartea cu care m-am intâlnit recent nu este insã una de specialitate, ci o colecţie de eseuri despre „cultura, istoria si identitatea indianã”.

Nu sunt vrãjit de cultura Indiei – dar cu siguranţã e una interesantã, puternicã şi vitalã, pe care o apreciez şi datoritã colegilor /prietenilor indieni din perioada  din Statele Unite. In domeniu academic, trebuie spus, modelul indian meritã atenţie. Pânã a se compara cu MIT sau Princeton universitãţile noastre ar putea sã incerce (mai ales in domeniul informaticii) sã egaleze performanţele unor universitãţi din sistemul Institutelor Indiene de Tehnologie (despre cât de competitive sunt acestea am mai vorbit).

Toate acestea sunt, cred, suficiente motive pentru a vã semnala volumul apãrut  la Casa Cãrţii de Ştiinţã.

Acest articol a fost publicat în pseudo_recenzii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

