Şi totuşi …

N-am vorbit in mesajul precedent despre cãrţi- lucru oarecum explicabil: interacţiunea cu ele n-a constituit o experienţã de viaţã memorabilã, nu e cine ştie ce palpitant sã apeşi nişte butoane 🙂 Locul cel mai remarcabil in care am fost in persoanã in 2011 a fost Librairie Vrin, de lângã Sorbona – cumva ironic, am plecat de acolo cu o carte in limba englezã 🙂

Am spus totuşi cã am citit destul in 2011. Ca sã nu fiu crezut pe cuvânt :), iatã câteva recomandãri din cãrţile „de popularizare” cu care m-am intâlnit in 2011. Cer scuze pentru exotismul lor – din România practic n-am ce recomanda – cartea lui Bogdan Murgescu, de exemplu, n-am reuşit s-o termin. Pe majoritatea am vrut sã le recenzez pe acest blog – leneş cum sunt n-am fãcut-o – drept care adaug nişte scurte note de lecturã mai jos:

Martin Nowak – „Supercooperators”. Martin Nowak e matematician-biolog la Harvard, lucrând la modelarea aspectelor matematice ale teoriei evoluţioniste, cel mai  frecvent cu teoria jocurilor. „Supercooperators” descrie aventura sa intelectualã so far. Interesantã pentru mine (ca şi modelele matematice ale lui Nowak). Poate uşor prea self-serving (o astfel de carte se scrie de obicei mai spre sfârşitul carierei), dar ii acord autorului prezumţia entuziasmului pentru ceea ce face şi a bunãvoinţei faţã de colaboratori. O carte plãcutã.

Duncan Watts – „Everything Is Obvious: *Once You Know the Answer” Baseballist-ul Yogi Berra spunea „It’s always hard to make predictions; especially about the future :)” Duncan Watts ne aratã de ce. Prima jumãtate a cãrţii e absolut remarcabilã. E remarcabil faptul cã statutul de „celebritate intelectualã” nu l-a afectat pe Watts: in locul unor speculaţii grandilocvente de tip „intelectual public” 🙂 avem parte de o gândire de scholar, care vrea sã inţeleagã in primul rând şi sã comunice şi celorlalţi inţelegerea sa.

Daniel Kahneman – „Thinking, Fast and Slow” Medaliatul Nobel intr-o carte de popularizare mult lãudatã despre gândire, aşa cum are ea loc in realitate, mai curând decât in teoriile economice 🙂 Mie nu mi s-a pãrut o carte nemaipomenitã – dar am citit destulã literaturã de specialitate in zona asta. Ca popularizare poate fi, bãnuiesc, agreabilã. Ideea „celor douã sisteme de gândire” e in orice caz foarte atractivã.

Mitchell Zutkoff – „Lost in Shangri-La: A True Story of Survival, Adventure, and the Most Incredible Rescue Mission of World War II” O poveste fermecãtoare – numai bunã de Hollywood 🙂 – in timpul celui de-al doilea rãzboi mondial (in Pacific – acţiunea are loc dupã capitularea Germaniei) un grup de militari americani e staţionat in Noua Guinee, pregãtindu-se pentru invadarea Japoniei. Câţiva dintre ei descoperã o vale (extrem de greu accesibilã chiar şi pe calea aerului) locuitã de o populaţie primitivã, aparent izolatã faţã de exterior. Noua descoperire devine rapid o destinaţie de „turism aerian” pentru cei din cadrul bazei, pânã când un avion se prãbuşeşte in junglã. Povestea celor trei supravieţuitori (doi bãrbaţi şi o femeie), interacţiunea cu bãştinaşii, aventurile prin care trec pânã la salvarea lor – iatã povestea spusã in carte. Una simpaticã.

George A. Cowan – „Manhattan Project to the Santa Fe Institute” George Cowan a lucrat la Los Alamos şi a fost primul preşedinte al Santa Fe Institute Motive suficiente pentru mine sã-i citesc memoriile 🙂 Sunt cãrţi care cuceresc in primul rând prin stil – nu e cazul aici (scriitura e una convenţionalã). Pe de altã conţinutul amintirilor a contat in primul rând pentru mine 🙂 Cartea (apãrutã in print la UNM Press) a devenit disponibilã in sfârşit in format electronic in 2011.

Anthony Bourdain – „Kitchen Confidential”.  Da, ştiu, e foarte veche. Eu acum am citit-o. Pentru fanii lui Bourdain (nu sunt printre ei). Personajul literar e perfect congruent cu cel televizat. Sex, drugs and haute cuisine 🙂

Francis Fukuyama – „The Origins of Political Order: From Prehuman Times to the French Revolution” Am avut prieteni care nu m-au crezut când le-am recomandat-o. Lucru explicabil: majoritatea se raporteazã la Fukuyama the pundit, cel din „Sfârşitul Istoriei”. E o greşealã – „The Origins …” e cu totul altceva. Cititã in mare parte pe laptop, intr-un drum palpitant pe ruta Cluj->Braşov->Oneşti->Tecuci->Galaţi 🙂

De asemenea in 2011:

James Gleick. The Information: A History, a Theory, a Flood.
Lisa Randall. Knocking on Heaven’s Door: How Physics and Scientific Thinking Illuminate the Universe and the Modern World.
Steven Pinker. The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined.

Despre cãrţile de specialitate din 2011 poate cu altã ocazie.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

